Жените, които променят лидерството

"Управлявам, както играех доскоро волейбол. Поглеждайки навътре - това е колективна игра и действията на всеки дават мигновени резултати. Няма по-малко важен пост и всички са равни, но единствено разпределителят има ролята да организира играта. На игрището бях нападател, но в HILL аз съм разпределителят - ролята ми е да познавам добре "играчите" и да разпределям отговорността спрямо техните силни страни. Разбира се, след това те сами завършват топката."

Прочети статията онлайн ИЛИ Изтегли като файл

08.10.2015г

ИРЕНА ЖОТЕВА е управител и собственик на HILL International Bulgaria.* Става частот екипа на компания в началото на 2002 г. От 2004 г. е изпълнителен директор, през 2009 г. става управляващ съдружник, а от май тази година е собственик. Преди това е работила като HR специалист в производствена фирма. Има магистърска степен по психология от СУ "Св. Климент Охридски" и МВА от City University, Сиатъл, Вашингтон. От 2006 г. преподава в магистърската програма "Трудови пазари и развитие на човешките ресурси" на СУ. Професионален коуч към Erickson College International, акредитиран към Международната коуч федерация (ICF). Член е на Съвета на жените в бизнеса в България.

УПРАВЛЯВАМ HILL INTERNATIONAL, както играех доскоро волейбол. Поглеждайки навътре - това е колективна игра и действията на всеки дават мигновени резултати. Няма по-малко важен пост и всички са равни, но единствено разпределителят има ролята да организира играта. На игрището бях нападател, но в HILL аз съм разпределителят - ролята ми е да познавам добре "играчите" и да разпределям отговорността спрямо техните силни страни. Разбира се, след това те сами завършват топката. А от другата страна на мрежата "противникът" винаги е твърде комплексен и дори и добре да го познаваш, той може да те изненада. Затова трябва винаги да си добре подготвен, да имаш широк поглед, но с внимание и къмдетайлите, и изключителна сензитивност за промените в психологическата ситуация. Победата е важна, но не на всяка цена - важно е да сме играли добре и да сме дали максимума. А мотивацията идва, когато ясно осъзнаваш приноса си и получаваш признание за това. Вярвам, че всеки един в офиса ни ще го потвърди.

ОТ ПЪРВИЯ СИ РАБОТЕН ДЕН ПАЗЯ уважение към бранда, гордост, респект. И притеснение дали ще се справя. Никога няма да забравя процеса ми на кандидатстване в края на 2001 г. Бях млад специалист с около 1,5 г. опит в отдел "Човешки ресурси" на производствена компания. Основно бях ангажирана с администрация и ТРЗ и това вече не ми беше достатъчно - исках да се развивам. Кандидатствах по една "малка обява" във в. "24 часа", която гласеше "фирма търси психолог с английски". Това беше цялата информация, а обявата беше публикувана от HILL International. Минах две интервюта и тестове и когато разбрах, че самата компания търси член за екипа си и че аз съм избрана, бях най-щастливият човек на земята - международна фирма с наложено име и позиция по моята специалност. С много топло чувство и усмивка, отговаряйки на този въпрос, осъзнах, че все още е същото - отношението, емоциите. Дори и частта с "дали ще се справя", макар тя да съдържа доста по-различен смисъл сега. Аз смятам себе си за един от хората с късмет в професионален план, които работят това, което харесват и обичат. Много скоро след постъпването си в HILL усетих, че това е моето място, че професията на консултант е моята професия, и всичко си дойде на мястото. Почти 14 години по- късно и вече като собственик мисля и чувствам същото - обичам си работата и искам да я работя.

ЗА ДА БЪДЕШ ОСНОВЕН ИГРАЧ В ТОЗИ БИЗНЕС, трябва да "слушаш" и да "чуваш" клиентите си и да им предлагаш адекватни на техните нужди услуги. Осъзнавам, че може да звучи клиширано, но ние сме в сектора на услугите и вярвам, че за нас това наистина е основата на бизнеса. Ролята на консултанта, за съжаление, не се възприема еднозначно - в немалко случаи ние сме тези, които само говорят и вземат пари, или тези, които трябва да "доставят" продукта (новия служител например), защото "това ни е работата". Отговорно казвам, че ние не попадаме в това описание. Не просто за да докажем противното, а защото го вярваме. Това, което търсим и градим с нашите клиенти, е доверие и отношение на партньорство. Вярваме, че за да съществува нашият бизнес и за да сме разпознати и уважавани, ние даваме добавена стойност на клиентите ни. Разбира се, това изисква от нас професионализъм, етика, качество, гъвкавост и иновативност. Професионализъм за нас означава да направим всичко възможно за нашия клиент спрямо конкретната ситуация и възможности. Означава и да кажем открито къде са проблемите и къде границите, които не можем или не желаем да преминем - бизнес етика. Вечната дилема - професионализъм и коректност или интерес.

Искрено вярвам, че клиентите ни оценяват това. Що се отнася до гъвкавост и иновативност, наскоро клиент сподели, че са избрали да работят с нас заради готовността ни да адаптираме процеса спрямо техните нужди. Ставаше въпрос за търсене и подбор на персонал и в резултат имахме дори две назначения вместо планираното едно.

НЕ СПИРАМЕ да се променяме в синхрон с промените на средата навън. Признавам необходимостта от правила и разписани процеси, защото те са предпоставка за качество и устойчивост, но професионалистът е такъв и защото знае как и къде може да промени процеса, без да наруши качеството, и да постигне същия резултат, а защо не и по-добър. Безспорно, търсене и подбор е наша основна услуга, наложена и позната на пазара. Но от тази година започна активно да работи и другото ни бизнес звено, ориентирано към развитие на персонала - оценка на компетенциите и представянето, планове за развитие, разработване на компетентностен модел и др. Бизнес средата се променя, изискванията се променят, скоростта, каналите на комуникация. Преди 10 години работехме само с принтирани медии, сега вече всичко е онлайн. С радост казвам, че ние бяхме първите, които през 2012 г. обявихме отворени позиции с фейсбук реклама; разширяваме портфолиото от услуги и инструменти - всички онлайн базирани; предлагаме разделяне на процесите, за да отговорим на конкретната нужда на клиентите, осъзнавайки риска от усложняване на контрола.

МИСИЯТА МИ КАТО ЛИДЕР на HILL International е в компанията да има хора, които работят и с ума, и със сърцето си. Така бизнесът ще продължава да съществува и ще се развива. А ние ще се чувстваме удовлетворени от професионалната си реализация.

УСПЕШНА КАРИЕРА ЗА МЕН ОЗНАЧАВА да работиш това, което ти харесва, да имаш с кого да го споделиш вкъщи и време да го споделяш. Ако мога да си позволя един съвет към младите специалисти с амбиция за кариера - да не бързат. За всичко има време и ако те развиват себе си и своите качества и имат нюх да усетят момента за скок - успехът няма да закъснее. Като казвам да развиват себе си, не означава дълги дни и нощи в офиса. Безспорно, жертви се изискват - наивно би било, ако не го признаем, но не трябва да се губи реалната преценка за истински стойностните неща в живота. Работохолизмът е опасна болест, която засяга всичко около себе си и накрая може да погуби и самите нас. Никой не е застрахован от това да залитне, но с воля работохолизмът може да бъде управляван. 2009 и 2010 г.бяха много трудни години за компанията и почти денонощно работех. "Върнах" се заради дъщеря ми, а после добавих и себе си. Тя имаше нужда от мен, а и аз трябваше да си обърна внимание. Но както с всяко нещо, човек се учи - създадох си един арсенал от трикове и малки правила, които и досега работят.

ИЗВЪН КОМПАНИЯТА СЪМ майка, жена и спортист. Опитвам се максимално време да бъда с дъщеря си (макар на нея все да не є е достатъчно), но да отделям време и на жената в мен. А като спорт - ходя на комбинирана гимнастика и степ аеробика, а до лятото още играех и волейбол. В годините преди съм била професионален състезател по волейбол - ЦСКА и национален отбор, а 4 поредни години сме шампионки в Аматьорската лига на България (2012-2015). Този спорт винаги ще остане в сърцето ми, но вече ми е време да се откажа от състезанията - имам стари контузии, които тежат, а и рискът от нови е все по-голям. Но вярвам, че има кой да поеме щафетата от мен.


*HILL INTERNATIONAL BULGARIA е част от австрийската консултантска група HILL International GmbH с около 50 офиса в повече от 30 държави. Консултантска компания в сферата на човешките ресурси, която предлага комплексни решения за компании от различни бизнес сектори. Дейността е разделена в две основни направления: услуги за търсене и подбор на персонал и услуги в областта на развитие на персонала и организационно развитие

HILL International Bulgaria
HILL International Bulgaria

Бул. България 110, сгр. A, ет. 2 София 1618, България

+359 2 958 19 20

hill@hill.bg